Husbil vikt: Det här med vikt kan vara lite krångligt och det är många som undrar vad som gäller. Vi tycker vikten är viktig för både din säkerhet och din plånbok och hoppas att denna artikeln kan klargöra dina funderingar och hjälpa dig att undvika olyckor och böter.
Varför spelar vikten roll?
- Husbilens vikt avgör om du får köra den eller inte med ditt körkort.
- Övervikt i din husbil kan ge dryga böter.
- Skillnaden mellan totalvikt och tjänstevikt avgör hur mycket du får packa i husbilen.
- Husbilens vikt kan avgöra vilka avgifter du behöver betala på motorvägar i Europa
- Vissa husbilar har väldigt låg lastvikt, och det är därför bra att ha koll på lastvikt innan man köper husbil
Totalvikt:
I fordonsregistret anges totalvikt, vilket är den maximala totala vikten fordonet tillåts att ha med full last inklusive passagerare. Denna vikt får man inte överskrida, och om man kör med övervikt kan man få dryga böter. Man kan säga att en viktig skiljegräns går mellan husbilar som har en totalvikt på över respektive under 3500 kilo.
- Totalvikt över 3500 kg: Dessa husbilar har ofta fördelen att lastvikten (dvs det man får packa) ofta blir högre, och risken för att köra med övervikt blir därmed mindre. Nackdelen är att det kan bli både dyrare och krångligare att köra i Europa. Många länder kräver att fordon som är tyngre än 3500 kg skaffar en speciell kilometerräknare.
- Totalvikt under 3500 kg: Dessa husbilar kan i vissa fall få en väldigt låg lastvikt, vilket gör att risken för att köra med övervikt är hög. Fördelen är att det blir enklare och ofta billigare att köra i Europa.
Tjänstevikt:
Husbilens tjänstevikt anges i fordonsregistret och är fordonets teoretiska vikt i körklart skick, inklusive förare och vissa grundläggande saker som till exempel drivmedel. Tyvärr är det inte helt enkelt att hitta exakt information om vad som ingår i tjänstevikten. Beskrivningen av vad som ingår skiljer en aning mellan olika källor, men i stort sett kan man räkna med följande i husbilens tjänstevikt:
- Fordon i körklart skick
- Förare
- Kylarvätska och oljor
- Verktyg och reservhjul som hör till fordonet
- Drivmedelstank (90 procent full)
- Gasolflaskor (90 procent full)
- Färskvattentank (90 procent full)
Grå- och svartvatten räknas inte in. Till tjänstevikten räknas heller inte extramamonterad utrustning, såsom till exempel markis, cykelställ, solceller eller extra luftkonditionering.
Vilken husbil får jag köra?
De flesta husbilar i Sverige är klassade som personbilar, vilket gör att många kan köras med vanligt B-körkort. Vikten spelar dock in, och om du tagit ditt körkort efter 1996 får du endast köra personbilsklassade husbilar upp till 3500 kg. Det finns också husbilar som är klassade som lastbil, och då behövs C-körkort oavsett när du tog ditt körkort. Här är en förenklad tabell som visar vilka husbilar du får köra:
- B-körkort (efter 1996): Personbil max 3500 kg
- B-körkort (före 1996): Personbil över 3500 kg*
- C1-körkort: Personbil och lastbil max 7500 kg
- C-körkort: Personbil och lastbil utan övre viktbegränsning
* Regeln gäller för den som innehaft sitt körkort sedan tidigare än juli 1996, utan att ha haft det återkallat.
Lastvikt:
Differensen mellan husbilens totalvikt och tjänstevikt kallas lastvikt. Den här siffran anger alltså hur mycket man får lov att lasta in i husbilen, utan att drabbas av övervikt. Det kan till exempel handla om:
- Passagarere
- Husdjur
- Extrautrustning, som till exempel markis, cykelställ och solceller
- Cyklar, förtält, utemöbler och grill
- Grå- och svartvatten
- Madrasser och sängkläder
- Kläder och skor
- Husgeråd
- Mat och dryck
Du vill ju gärna kunna packa en del i husbilen, så det är viktigt att lastvikten inte är alltför låg. Tänk också på att lastvikten krymper om du väljer att montera in extrautrustning som till exempel markis, cykelställ eller solceller.
Låg lastvikt?
Det bästa är förstås att ha kolla på detta med totalvikt, tjänstevikt och lastvikt redan när man köper husbilen. Om man inte efterfrågar informationen är det tyvärr väldigt stor risk att försäljarna undviker att berätta. Vem vill liksom veta att de köper en rymlig husbil med stora förråd, men inte kunna packa något där …?
Om du sitter med en husbil med för låg lastvikt finns ibland möjlighet att “väga upp” den till en högre totalvikt. Om detta är möjligt eller inte beror på vilket chassi den är byggd på. Det kan också, om du tagit ditt körkort efter 1996, betyda att du behöver skaffa ett C-körkort.
Om du inte kan eller vill väga upp husbilen får du helt enkelt bli expert på att resa lätt. Gå igenom utrustningen och inredningen och fundera över vad du verkligen behöver. För att resa så lätt som möjligt kan du också vara noga med att tömma grå- och svartvatten innan du ger dig ut på vägarna.
Risker med övervikt:
Om man blir stoppad med övervikt kan övervikten ge dryga böter. Om lastvikten överskrids med 50 procent kan man bli åtalad för vårdslöshet i trafik och det kan hända att man inte får köra från platsen. I andra länder kan förstås andra regler och bötesbelopp gälla, men om man åker fast för övervikt kan man räkna med böter i de flesta länder.
Risken att bli stoppad är kanske inte så stor (men det kan kanske variera), men å andra sidan kan en alltför tung husbil också utgöra en säkerhetsrisk. Det är inte säkert att husbilen har större kapacitet än vad den är registrerad för, och i så fall medför övervikten förstås ökat slitage på bromsar och fjädringar. En fellastad bil kan också få sämre köregenskaper.
Undvik dyra misstag: 6 vanliga husbils misstag.