Efter att ha tillbringat otaliga timmar med att studera husbilspriser på alla olika typer av husbilar på olika prisnivåer och olika platser runt om i världen, är jag redo att ge dig några siffror. För att skriva den här artikeln analyserade jag över 200 olika husbils-inköp och deras prisnedgång över tid och jämförde data med RVTrader och Nada för att bredda analysen och bekräfta mina resultat.
Slutsats nr 1: Att köpa en ny husbil är aldrig en ekonomisk investering . Någonsin. Du kan förvänta dig att förlora cirka 21% av husbils totala inköpspris omedelbart när du kör den från säljaren. Det finns en del undantag som vi kommer att diskutera senare, men 21% nedgång är genomsnittet. För att vara tydlig tycker jag inte nödvändigtvis att det är dumt att köpa en ny husbil. Det är bara att du isåfall måste fatta beslutet av andra skäl än de ekonomiska. Många husbilsköpare vill anpassa husbilen efter deras smak eller vill att den ska kännas ren och fräsch och ny – och är villiga att offra den omedelbara prisnedgången för det. För vissa husbils-köpare har en ny husbil ökat deras livskvalite, så det handlar mer om upplevelsen än pengarna. Inget fel med det om du har pengarna. Inte allt måste vara ett ekonomiskt beslut.
Slutsats nr 2: Det bästa du kan få för pengarna när det gäller prisnedgång är att köpa en husbil som är 5 år gammal som har haft medellång användning. 5 år är platåpunkten där den branta prisnedgången under de första åren planar ut betydligt och ger dig en betydligt bättre investering sätt till pengavärde.
Jag rekommenderar inte en husbil som har sett lite nytta eftersom det är mycket troligt att den har problem. Anta att en husbil står still eller används ytterst lite under 2 år. Vad händer då med den lilla mängden vatten kvar i varmvattenberedaren som tillbringade månader med att fräta? Eller objektglasen som inte har smörjts på två år och som har lämnats att steka i solen under förvaring? Eller den lilla lilla sprickan i taket som ingen märkte förrän det fanns inre vattenskador? Du förstår poängen.
Slutsats nr 3: Prisnedgång på husbilar är mycket närmare knutna till husbilens ålder och INTE körsträckan. Miltal spelar bara en liten roll i avskrivningsplanen för en husbil eftersom de flesta husbilar dör av andra skäl än fordonets miltal. Gas-husbilar kan lätt köra 30 000 mil, men håller sällan så länge innan de får betydande vattenskador etc.
Slutsats nr 4: Cirka 85% av alla nya husbilsköpare betalar betydligt mer för sin husbil än de borde. De flesta husbils-tillverkare sätter utgångspriset 30% högre än vad de realistiskt borde köpas för. Jag är inte immun mot detta. Jag betalade för mycket för min första resevagn. Utgångspriset var 250 000kr och jag prutade ner den till 230 000kr och tyckte att det var riktigt bra. Jag kollade runt på nätet efter att jag köpte den och upptäckte att vissa andra återförsäljare runt om i landet sålde samma släpvagn ny för 50 000kr mindre. Om jag hade vetat detta kunde jag ha kört till en annan stad för att köpa, Lärdom. Nästa gång behåller jag mina 50 000kr.
Slutsats nr 5: Det finns ingen signifikant skillnad i prisnedgången för en klass A jämfört med en klass C. De försvagas båda med nästan identiska procentsatser. Flera husbilsförsäljare rapporterade dock till mig att begagnade husbilar i klass C tenderar att sälja mycket snabbare än begagnade klass As. Detta beror troligen på att de kommer till en lägre prispunkt som lockar potentiella köpare.
Prisnedgång i procent
- Följande är det genomsnittliga prisnedgångs schema som jag fastställt för husbilar. Jag bestämde dessa siffror efter att ha granskat inköp gjorda av 51 husbilsköpare för att bestämma hur husbilens värde försvagades över tiden.
- Ett år gammal – Prisnedgången första året är svårt att fastställa av flera skäl, men i genomsnitt är nedgången 21% av Nypris.
- Två år gammal – 22%. Det är inte så stor skillnad mellan en ett år gammal husbil och en två år gammal husbil. De luktar fortfarande nytt vid denna tidpunkt! Tillverkare kallar också vanligtvis en modell för 2019 när den säljs 2018 till exempel, så det är svårt att veta hur mycket en husbil faktiskt använts när den är två år gammal. Bruttosiffrorna berättar inte den fullständiga bilden här.
- Tre år gammal – 26,7% prisnedgång (vilket innebär att 26,7% av ingångspriset är borta)
- Fyra år gammal – 30,27% prisnedgång
- Fem år gammal – 35,98% prisnedgång
- Sex år gammal – 39,54% prisnedgång
- Sju år gammal – 41,15% prisnedgång
- Åtta år gammal – 43,16% prisnedgång
- Tio år gammal – 60% prisnedgång (jag märkte en stor nedgång på den här – jag antar att 10 år låter mycket äldre än 9 år för potentiella köpare)
- Tretton år gammal – 69% prisnedgång
- Femton år gammal – 76% prisnedgång
- Tjugo år gammal – 86% prisnedgång
- Tjugonio år gammal – 96% prisnedgång